تیتر اخبار | < بایگانی
در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء:
آئین رونمایی از کتاب «تحریر الاصول» برگزار شد
آیت الله العظمی جوادی آملی در نشست دوره ای اساتید سطوح عالی حوزه:
تبیین نقش مرجعیت و حوزه های علمیه در مسائل سیاسی و اجتماعی
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر:
«قرآن» تمام ادیان آسمانی را در زمین تثبیت کرد
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر بیان داشتند:
اگر جامعه اهل تقوا باشد از هر خطری نجات می‌یابد

دیگر اخبار
روش های تفسیری اهل بیت(ع) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

روش های تفسیری اهل بیت(ع) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

یاد خدا و پناهندگی به او، بهترین راهکار رهایی از دام شیطان است

یاد خدا و پناهندگی به او، بهترین راهکار رهایی از دام شیطان است

دعوت آیت الله العظمی جوادی آملی از مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن

دعوت آیت الله العظمی جوادی آملی از مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن

تاکید بر لزوم خودکفایی در زمینه پزشکی به ویژه دارو

تاکید بر لزوم خودکفایی در زمینه پزشکی به ویژه دارو

خطبه فدکیه از بابرکت‌ترین معارف دینی ماست/ ذکر مصیبت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)

خطبه فدکیه از بابرکت‌ترین معارف دینی ماست/ ذکر مصیبت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)

گزارشی از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

گزارشی از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 8113360
مفسر قرآن کریم پاسخ دادند:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: قبل از اينكه نفس، انسان را از معروف باز بدارد و امر به منكر و زشتي كند مأموران داخلي دارد كه زشت را زيبا نشان مي‌دهند و كارش به عهده نفس مسوّله است «تسويل» يعني زشت را زيبا نشان دادن و بالعکس.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء- سرویس دین و اندیشه؛ یکی از روشهای پر کارآمد شیطان در به دام انداختن آدمی و دوری او از مقام عبودیت الهی، زیبا جلوه دادن زشتی ها در نزد انسان است تا به تدریج آن فعل ناپسند در نظر او طبیعی شده و به یک عمل مستمر تبدیل گردد.

آیت الله العظمی جوادی آملی در همین رابطه بیان داشتند: در جامعه، افراد منافقی هستند كه از معروف نهی می‌كنند و از منكر حمایت می‌كنند؛  امر به منكر می‌كنند و نهی از معروف، كه قرآن می فرماید: ﴿الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضَهُم مِن بَعْضٍ﴾ اینها ﴿یأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَینْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ﴾ هستند که از خوبی باز می‌دارند و به بدی دعوت می‌كنند.

معظم له به وجود این وصف نفاق در درون افراد نیز اشاره داشته و فرمودند: این وصف ناپسند نفاق در درون برخی افراد هست؛ یعنی برخی از قوا به زشتی امر کرده و از خوبی نهی می‌كنند که نفس امّاره بالسّوء از همین قبیل است ﴿وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِی إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةُ بِالسُّوءِ﴾ لذا با وجود چنین نیرویی، جلال و شكوه نفس انسان رخت برمی‌بندد و دیگر روح آدمی آن عزّت و جلال را ندارد.

ایشان در تبیین این رخداد و هماهنگی کامل قوای درونی با بیرونی هم خاطر نشان کردند: قبل از اینكه نفس، انسان را از معروف باز بدارد و امر به منكر و زشتی كند مأموران داخلی دارد كه زشت را زیبا نشان می‌دهند و كارش به عهده نفس مسوّله است «تسویل» یعنی زشت را زیبا نشان دادن و بالعکس یعنی با تبلیغ سوء آن عمل معروف را منكر نشان می‌دهند و منكر را معروف، لذا انسان را  به این منكر امر می‌كنند؛ این ﴿سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ﴾ كه وجود مبارك یعقوب(سلام الله علیه) به فرزندانش گفت همین است یعنی به طرزی برادر كُشتن یا برادر را به چاه انداختن برای شما زیبا شد كه دست به چنین كاری زدید.