تیتر اخبار | < بایگانی
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی‌آملی:
نمایشگاه کتاب می‌تواند ارتباط مولفان را با مخاطبان توسعه بخشد
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی مراسم افتتاحیه کنگره بین...
نظریه عقلانیت وحیانی، سامانه معرفتی برای تولید علوم دینی، حوزوی و دانشگاهی
اثری ارزشمند از آیت الله العظمی جوادی آملی:
کتاب «امامت؛ منشأ حیات خردمندانه بشر» در نمایشگاه کتاب تهران
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست علمی مطرح کرد؛
رابطه جهان بینی الهی با نظریه علم دینی/ نقش علم دینی در تمدن سازی
آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق بیان فرمودند:
ممكن نیست كسی خلاف كند و آبرویش نرود
آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق بیان داشتند:
کلام ائمه(ع) تفسیر آیات قرآن است/ علاقه و محبت مردم به قرآن و عترت سرمایه است

دیگر اخبار
ماه رمضان فرصتی مناسب برای پی بردن به اسرار عالم

ماه رمضان فرصتی مناسب برای پی بردن به اسرار عالم

پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه اول ماه مبارك رمضان است

پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه اول ماه مبارك رمضان است

متن کامل سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در شانزدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم

متن کامل سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در شانزدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم

«تخلف» و «اختلاف» مردم را از دین جدا می کند

«تخلف» و «اختلاف» مردم را از دین جدا می کند

جهان را جز با عقل و عدل نمی شود اداره کرد/ قرآن معلم عقل و عدل است

جهان را جز با عقل و عدل نمی شود اداره کرد/ قرآن معلم عقل و عدل است

تمام تلاش ائمه (ع) این است که از مرحله محب بودن به مرحله محبوب بودن برسیم/ توشه انسان بعد از مرگ چیزی جز تقوا نیست

تمام تلاش ائمه (ع) این است که از مرحله محب بودن به مرحله محبوب بودن برسیم/ توشه انسان بعد از مرگ چیزی جز تقوا نیست

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 8113360
مفسر قرآن کریم پاسخ دادند:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: قبل از اينكه نفس، انسان را از معروف باز بدارد و امر به منكر و زشتي كند مأموران داخلي دارد كه زشت را زيبا نشان مي‌دهند و كارش به عهده نفس مسوّله است «تسويل» يعني زشت را زيبا نشان دادن و بالعکس.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء- سرویس دین و اندیشه؛ یکی از روشهای پر کارآمد شیطان در به دام انداختن آدمی و دوری او از مقام عبودیت الهی، زیبا جلوه دادن زشتی ها در نزد انسان است تا به تدریج آن فعل ناپسند در نظر او طبیعی شده و به یک عمل مستمر تبدیل گردد.

آیت الله العظمی جوادی آملی در همین رابطه بیان داشتند: در جامعه، افراد منافقی هستند كه از معروف نهی می‌كنند و از منكر حمایت می‌كنند؛  امر به منكر می‌كنند و نهی از معروف، كه قرآن می فرماید: ﴿الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضَهُم مِن بَعْضٍ﴾ اینها ﴿یأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَینْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ﴾ هستند که از خوبی باز می‌دارند و به بدی دعوت می‌كنند.

معظم له به وجود این وصف نفاق در درون افراد نیز اشاره داشته و فرمودند: این وصف ناپسند نفاق در درون برخی افراد هست؛ یعنی برخی از قوا به زشتی امر کرده و از خوبی نهی می‌كنند که نفس امّاره بالسّوء از همین قبیل است ﴿وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِی إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةُ بِالسُّوءِ﴾ لذا با وجود چنین نیرویی، جلال و شكوه نفس انسان رخت برمی‌بندد و دیگر روح آدمی آن عزّت و جلال را ندارد.

ایشان در تبیین این رخداد و هماهنگی کامل قوای درونی با بیرونی هم خاطر نشان کردند: قبل از اینكه نفس، انسان را از معروف باز بدارد و امر به منكر و زشتی كند مأموران داخلی دارد كه زشت را زیبا نشان می‌دهند و كارش به عهده نفس مسوّله است «تسویل» یعنی زشت را زیبا نشان دادن و بالعکس یعنی با تبلیغ سوء آن عمل معروف را منكر نشان می‌دهند و منكر را معروف، لذا انسان را  به این منكر امر می‌كنند؛ این ﴿سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ﴾ كه وجود مبارك یعقوب(سلام الله علیه) به فرزندانش گفت همین است یعنی به طرزی برادر كُشتن یا برادر را به چاه انداختن برای شما زیبا شد كه دست به چنین كاری زدید.