تیتر اخبار | < بایگانی
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:
آیت‌الله هاشمی، در هر موقعیتی بر اعتدال، تأکید داشت
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
وحی را به عنوان منبع اصیل معرفتی باور کنیم
همزمان با آئین رونمایی از دو کتاب «فطرت» و «معاد»؛
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه
شاخصه های برتری رسول اکرم بر پیامبران(3)؛
دو ویژگی خاص پیامبر گرامی اسلام(ص)
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق بیان داشتند:
جامعه جاهلی گرفتار عمل به گمان و تبعیت از هوای نفس است
به مناسبت 24 آبان ماه، روز بزرگداشت علامه طباطبایی؛
خُلق قرآنی علامه طباطبایی در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:
قیام عاشورا؛ الگویی برای تحقق اقتصاد عادلانه
حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی بیان کرد:
قرآن کتاب زندگی است/لزوم پرداختن به مدل‌‎های زیست قرآنی

دیگر اخبار
کلام ائمه(ع) تفسیر آیات قرآن است/ علاقه و محبت مردم به قرآن و عترت سرمایه است

کلام ائمه(ع) تفسیر آیات قرآن است/ علاقه و محبت مردم به قرآن و عترت سرمایه است

جريان مهدويت يك دلدادگی، سرسپردگی و شوق لازم دارد/مودت اهلبیت باید در انسان، ملکه شود

جريان مهدويت يك دلدادگی، سرسپردگی و شوق لازم دارد/مودت اهلبیت باید در انسان، ملکه شود

دومین کرسی مناظره بررسی «دیدگاه آیت الله جوادی آملی درباره ماهیت علم دینی» برگزار می شود

دومین کرسی مناظره بررسی «دیدگاه آیت الله جوادی آملی درباره ماهیت علم دینی» برگزار می شود

حضرت زهرا(س) اسوه جوامع بشری است/ ضرورت معرفت و تأسي به سنت و سيرت حضرت زهرا(سلام الله عليها)

حضرت زهرا(س) اسوه جوامع بشری است/ ضرورت معرفت و تأسي به سنت و سيرت حضرت زهرا(سلام الله عليها)

اگر دین را برداریم اخلاق ضامن اجرا ندارد

اگر دین را برداریم اخلاق ضامن اجرا ندارد

بررسی مقام منيع فاطمه زهرا(س)/دليل حجت بودن فاطمه زهرا(س) بر ائمه(ع)

بررسی مقام منيع فاطمه زهرا(س)/دليل حجت بودن فاطمه زهرا(س) بر ائمه(ع)

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 2730020


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: كاروان بشري محتاج رهبري راهنمايان الاهي است كه در اَمام قافلهٴ انساني قرار گيرند، و با درايت معصومانهٴ خود، سالكان كوي حق را هدايت كنند و چنين پيشواي معصومي غير از اهل بيت عصمت و طهارت نبوده و نيست. لذا حضرت فاطمه (عليهاالسلام) فرمود: خداوند پيروي ما اهل بيت عصمت(عليهم ‏السلام) را وسيلهٴ برقراري نظم جامعه و استقرار نظام ملّت اسلامي و سبب امنيّت آنان از آسيب اختلاف قرار داد.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: كاروان بشري محتاج رهبري راهنمايان الاهي است كه در اَمام قافلهٴ انساني قرار گيرند، و با درايت معصومانهٴ خود، سالكان كوي حق را هدايت كنند و چنين پيشواي معصومي غير از اهل بيت عصمت و طهارت نبوده و نيست. لذا حضرت فاطمه (عليهاالسلام) فرمود: خداوند پيروي ما اهل بيت عصمت(عليهم ‏السلام) را وسيلهٴ برقراري نظم جامعه و استقرار نظام ملّت اسلامي و سبب امنيّت آنان از آسيب اختلاف قرار داد.

اختصاص روزی از سال به عنوان روز گرامیداشت مقام زن آنهم در پرتو ولادت سراسر نور حضرت زهرا(س)، گامی مقدس است در جهت ارج‌گذاری زحمات این قشر از جامعه.  در این ایام فرخنده که به تجلیل از مقام زن و مادر اختصاص داده شده است بنا داریم تا از بنان عالمانه حکیم متأله حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، نمونه هایي از سُنّت و سيرت آن آيت عُلياي الاهي را تقدیم شما کرده تا نسبت به دقت در ویژگی های آن بانوی بزرگ اسلام و تطبیق درست و اجرای کامل آن در متن زندگی خود، شاهد کمرنگ شدن مشکلات امروزی کانون گرم خانواده ها باشیم:

حضرت فاطمه(س) نيازی به غير ديدار خدا نداشت

چون قرآن كريم تمام ماسواي خدا را هالك مي داند، و جاودانگي را مخصوص خداوند قرار مي دهد، و اشتياق به موجود زوال پذير مايهٴ رنج لحظهٴ هجران است، لذا حضرت فاطمه(عليهاالسلام) نيازي به غير ديدار خدا نداشت، و همين شوق وافر و فراگير او را از توجّه به غير خدا باز مي‏داشت. چنانكه فرمود: شَغَلَنى عَنْ مسئلتِه لَذّةُ خِدمَتِهِ، لا حاجةَ لى غيرُ النّظرِ الي وجهِهِ الكريم.

ایشان زيباترين مظهر پرهیزکاری آن حضرت را اُنس با قرآن دانسته و معتقدند: چون دنيا جاي تحصيل كمال هاي علمي و عملي است، تا ره‏توشه سفر آخرت تهيّه گردد، و بهترين زاد راه، پرهيز كاري است، و زيباترين مظاهر آن انس با قرآن و شنيدن نواي دلپذير الاهي، و نيز مشاهدهٴ چهرهٴ ملكوتي آورندهٴ آن يعني رسول گرامي(صلي الله عليه و آله و سلم)، و همچنين رفع نياز مُستمندان مي باشد، لذا حضرت صديقهٴ كبرا(عليهاالسلام) چنين فرمود: حُبِّبَ الىَّ من دنياكم ثلاث؛ تَلاوةُ كتابِ الله و النّظرُ فى وجهِ رسولِ اللّه (صلي الله عليه و آله و سلم) و الإنفاقُ فى سبيل اللّه.

معظم له فاطمهٴ زهرا (عليهاسلام) را دلباختهٴ تكلّم با خداوند دانسته و بهترين جلوهٴ آن را نماز معرفی نموده و مرقوم داشتند: از آن جهت كه هيچ وسيله اي نمي‏ تواند، مشتاقِ مناجات با خداوند را به خوبي سرگرم كند، و فاطمهٴ زهرا (عليهاالسلام) نيز دلباختهٴ تكلّم با خداوند بود، و بهترين جلوهٴ آن در نماز ظهور مي‏ كند، لذا آن حضرت در اولين شب زندگي مشترك با حضرت علي(عليه‏السلام) پيشنهاد نماز را مطرح نموده، چنين گفت: من دربارهٴ خودم و پايان عمرم انديشيدم. تو را به خدا سوگند مي‏ دهم تا به نماز برخيزي و بايستي و خداوند را در اين شب عبادت كنيم؛ فأُنشدُك اللّه! اَن قُمتَ الي الصّلاةِ، فنَعبدَ اللّهَ تعالي فى هذهِ الليلة.

این حکیم متأله حضرت فاطمه(س) را از منظر معصومین(ع) باطن ليلة القدر قلمداد نموده و خاطر نشان کردند:

حضرت فاطمه(س) كه از منظر برخي از معصومان(عليهم‌السلام) باطن ليلة القدر است، بيانگر روند تكاملي اسلام و جهش تصاعدي حاملان راستين قرآن و عترت(عليهم‌السلام) است، زيرا مُلك سليمان با همه احتشام بر بال «غدوّها شهرٌ و رَواحُها شهرٌ» مستقر بود، لذا سرعت آن محدود بود، ليكن ملكوت حضرت ختمي مرتبت ‏صلي الله عليه و آله و سلم بر شهبالِ «ليلة القدر خير من ألف شهرٍ» استوار است، لذا جهش آن طوری است كه مي‏توان يك شَبه ره صد ساله را پيمود و پيمانه اين پيمودن به دست هم پيمانان ولايت فاطمي است كه در صدد ادراك ليلة القدراند، وگرنه براي ليلة القبري‏ ها چنين سيري ميسور نيست.

اگر مركب رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) هنگام معراج بُراق بود كه هر قدم او به شعاع ديد بود؛ خُطاهُ مدّ بصره، مَطِيّه رهوار امّت هنگام عروج نسبي نماز است كه عمود دين مي‏ باشد و با اقامه صحيح آن مي ‏شود، ظاهر و باطن ليلةالقدر را به قدر هستي خويش ادراك كرد و از آن سكوي پرواز استعانت جست و طبق ظرفيت ظريف و طريف روح مجرّد، طرفه فاطمي را زيارت نمود.

اگر انسان كاملي خود باطن ليلة القدر باشد، تمام گام‏هاي استوار او چنان است، هر لحظه راه هزار ماهه مي ‏رود. كدام چابك سواري به گَرد وي مي‏ رسد تا به گِرد او طواف كند؟

------------------------------------------------

منبع: کتاب "سروش هدایت"، اثر آیت الله العظمی جوادی آملی