تیتر اخبار | < بایگانی
همزمان با سالروز میلاد کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س):
دفتر مرجعیت علمی و دینی آیت الله العظمی جوادی آملی در یزد افتتاح شد
گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی؛
ماه مبارک رمضان و احیاء حیات اجتماعی
در پی عقد تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشی، صورت گرفت:
ارتباط اینترنتی کتابخانه آستان قدس رضوی و بنیاد بین المللی اسراء
از بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی؛
نقش موثر روزه در حل مشکلات مادی و معنوی

دیگر اخبار
رابطه فلسفه با دین در اندیشه صدرالمتألهين

رابطه فلسفه با دین در اندیشه صدرالمتألهين

نرم افزار تلفن همراه «صهبای حج» آماده و رونمایی شد

نرم افزار تلفن همراه «صهبای حج» آماده و رونمایی شد

اصرار بر روش های سنتی، جوانان را در مسیر گریز یا ستیز در برابر دین قرار می‌دهد/ از تقلید به تحقیق و از تکلیف به اخلاق و حقوق روی بیاوریم

اصرار بر روش های سنتی، جوانان را در مسیر گریز یا ستیز در برابر دین قرار می‌دهد/ از تقلید به تحقیق و از تکلیف به اخلاق و حقوق روی بیاوریم

جلد اول مجموعه ارزشمند «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی، تحریر نهج البلاغه» به زیور طبع آراسته شد

جلد اول مجموعه ارزشمند «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی، تحریر نهج البلاغه» به زیور طبع آراسته شد

ویژگی های معنوی و علمی امام رضا(ع) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

ویژگی های معنوی و علمی امام رضا(ع) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

آموزه های امام رضا(ع) فضای ایران را ولایی کرد

آموزه های امام رضا(ع) فضای ایران را ولایی کرد

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 13213714
مقاله؛


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: برخی ناقدانِ منهج تفسیر قرآن با قرآن، این منهج را بدعت مفسران اهلِ‌سنت پنداشته‌اند. این شبهه، منهج تفسیری برخی تفاسیر شیعی، مانند المیزان و تسنیم را هدف گرفته است. در این مقاله، مدعای یادشده را نقد و بررسی و ثابت می‌کنیم روح حاکم بر این شبهه، همان پندار نادرست برخی اخباریان دربارۀ ناروا بودن تفسیر قرآن برای غیرمعصومان است و تفسیر قرآن با قرآن دست‌کم در محدودۀ تفسیر آیات متشابه با آیات محکم، دستور صریح معصومان است

چکیده:

برخی ناقدانِ منهج تفسیر قرآن با قرآن، این منهج را بدعت مفسران اهلِ‌سنت پنداشته‌اند. این شبهه، منهج تفسیری برخی تفاسیر شیعی، مانند المیزان و تسنیم را هدف گرفته است. در این مقاله، مدعای یادشده را نقد و بررسی و ثابت می‌کنیم روح حاکم بر این شبهه، همان پندار نادرست برخی اخباریان دربارۀ ناروا بودن تفسیر قرآن برای غیرمعصومان است و تفسیر قرآن با قرآن دست‌کم در محدودۀ تفسیر آیات متشابه با آیات محکم، دستور صریح معصومان است؛ ازسوی‌دیگر، نظریۀ «قرآن‌بسندگی در دین» که شعار «حسبنا کتاب الله» بیانگر آن است، با «قرآن‌بسندگی در تفسیر» که به منابع خصوص تفسیر قرآن کریم نظر می‌کند، تفاوت روشنی دارد؛ چنان‌که «منهج تفسیر قرآن با قرآن» با نظریۀ «استقلال قرآن» فرق آشکاری دارد. همچنین ثابت خواهیم کرد که منهج تفسیری قرآن با قرآن را پیامبر(ص) پایه‌گذاری کرده و در سیرۀ علمی اهل‌بیت: به‌کار رفته است. آنان این شیوۀ تفسیری را در انحصار خود ندانسته‎اند. افزون‌براینکه دلیلی بر حصر نیست، شواهد فراوانی روا بودن آن را برای دیگران ثابت می‌کنند. همچنین خواهیم گفت که به‌کارگیری این منهج  به مفسران اهل‌سنت اختصاص ندارد.

 

نویسنده:

علی مدبر (اسلامی)
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

دو فصلنامه تخصصی علوم قرآن و تفسیر معارج، سال دوم،  شماره 1 - شماره پیاپی 3، پاییز و زمستان 1395

 

برای مشاهده  کامل مقاله اینجــــا را کلیک کنید.