تیتر اخبار | < بایگانی
توسط دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی اعلام شد؛
اعلام ساعات پاسخگویی به سؤالات دینی و شرعی در ماه مبارک رمضان
به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان:
تخفیف ویژه آثار مرکز بین المللی نشر اسراء
به مناسبت فرارسیدن اعیاد شعبانیه:
تخفیف ویژه آثار مرکز بین المللی نشر اسراء

دیگر اخبار
چاپخانه اسراء با توجه به ظرفیت موجود، می تواند به عنوان قطب چاپ کشور تبدیل شود

چاپخانه اسراء با توجه به ظرفیت موجود، می تواند به عنوان قطب چاپ کشور تبدیل شود

باید همواره مراقب هوای نفس باشیم و لحظه ای از آن غفلت نکنیم

باید همواره مراقب هوای نفس باشیم و لحظه ای از آن غفلت نکنیم

عید فطر؛ روز بازگشت خدا به انسان / زکات فطره زمینه‌ساز وحدت و انسجام اجتماعی است

عید فطر؛ روز بازگشت خدا به انسان / زکات فطره زمینه‌ساز وحدت و انسجام اجتماعی است

از سوی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی، فردا يكشنبه سي ام ماه مبارك رمضان اعلام گردید

از سوی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی، فردا يكشنبه سي ام ماه مبارك رمضان اعلام گردید

شرح دعای وداع با ماه مبارک رمضان

شرح دعای وداع با ماه مبارک رمضان

قدردانی آیت الله العظمی جوادی آملی از خدمات دکتر علی لاریجانی

قدردانی آیت الله العظمی جوادی آملی از خدمات دکتر علی لاریجانی

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 19954197
در محضر استاد:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: عدل گرچه مفهومش روشن و معنایش شیرین است؛ لکن بدون توحید ممکن نیست. موحد می‌گوید جای اشیاء را اشیاآفرین می‌داند، ملحد می‌گوید جای اشیاء را خود ما معین می‌کنیم. در نتیجه ما قبل از اینکه مدار عدل را روشن کنیم باید محور توحید را تبیین کنیم.

در محضر استاد؛

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:

مستحضرید که عدل گرچه مفهومش روشن و معنایش شیرین است؛ لکن بدون توحید ممکن نیست. جامعه‌ای که موحّد نیست، ولی داعیه عدل دارد این جامعه فرعونی است؛ زیرا عدل معنایش «وضع کلّ شیء فی موضعه» است این معنای روشنی دارد؛ اما جای اشیاء کجاست؟ جای اشخاص کجاست؟!
موحد می‌گوید جای اشیاء را اشیاآفرین می‌داند، ملحد می‌گوید جای اشیاء را خود ما معین می‌کنیم. در نتیجه ما قبل از اینکه مدار عدل را روشن کنیم باید محور توحید را تبیین کنیم.

این یک علی علیه السلام می‌خواهد که عدل مسلّم است، موحّد ناب است؛ می‌داند که جای حقیقی اشیاء کجاست و جای اشخاص کجاست! برای اینکه عدل بدون توحید ممکن نیست اصلاً؛ نه معنا دارد، نه موضوع دارد، نه مصداق.

این علی علیه السلام که سخنگوی قرآن است یک توحید ممثّل است و آن توحید ممثّل می تواند عدل را تبیین کند.

 

منبع: سخنرانی معظم له در افتتاحیه همایش بین المللی «امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز»