تیتر اخبار | < بایگانی
آیت الله العظمی جوادی آملی در نشست دوره ای اساتید سطوح عالی حوزه:
تبیین نقش مرجعیت و حوزه های علمیه در مسائل سیاسی و اجتماعی
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر:
«قرآن» تمام ادیان آسمانی را در زمین تثبیت کرد
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر بیان داشتند:
اگر جامعه اهل تقوا باشد از هر خطری نجات می‌یابد
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی تبيين كرد:
فلسفه حج و تبیین نسبت این عمل عبادی با انسان مدرن و امروزی
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق:
اگر کسی اهل استقامت باشد، خداوند روزی او را تأمین می کند
حضور آیت الله العظمی جوادی آملی در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
امام راحل پیام قرآن، عترت و اسلام را به جهانیان منتقل کرد
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی‌آملی:
نمایشگاه کتاب می‌تواند ارتباط مولفان را با مخاطبان توسعه بخشد
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی مراسم افتتاحیه کنگره بین...
نظریه عقلانیت وحیانی، سامانه معرفتی برای تولید علوم دینی، حوزوی و دانشگاهی

دیگر اخبار
نهایت گذشت و اخلاق در پاسخ خداوند به بی ادبی اعراب جاهلی

نهایت گذشت و اخلاق در پاسخ خداوند به بی ادبی اعراب جاهلی

قلمی که حق‌نگار است و مسطورات او حق است، می‌تواند جامعه را متمدّن کند

قلمی که حق‌نگار است و مسطورات او حق است، می‌تواند جامعه را متمدّن کند

معاد از مهم‌ترین عوامل تربیتی ماست/ ریشه مشکلات جامعه، فراموشی معاد است

معاد از مهم‌ترین عوامل تربیتی ماست/ ریشه مشکلات جامعه، فراموشی معاد است

عالمان دینی و همه مؤمنین موظّفند که «ماء معین» باشند

عالمان دینی و همه مؤمنین موظّفند که «ماء معین» باشند

اهل‌بیت(ع) راه مستقیمی هستند که انسان را به مقصد می رسانند/بکوشید تا فرزند بهشت باشید

اهل‌بیت(ع) راه مستقیمی هستند که انسان را به مقصد می رسانند/بکوشید تا فرزند بهشت باشید

خداوند برای عقل قداست قائل شده است/عقل می‌فهمد باید تابع محض شرع و وحی باشد

خداوند برای عقل قداست قائل شده است/عقل می‌فهمد باید تابع محض شرع و وحی باشد

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 16116819
آیت الله العظمی جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود بیان داشتند: خداوند در پاسخ به این سوال که قیامت چه موقع قیام می‌کند؟ فرمود علمش «عند الله» است، از طرفی در سوره مبارکه «جن» این را هم می‌فرماید که ذات أقدس الهی علمش را به انسان عطا می‌کند و آن کسی که «عالم الغیب» است: ﴿فَلاَ یظْهِرُ عَلَی غَیبِهِ أَحَداً ٭ إِلاّ مَنِ ارْتَضَی﴾،که قدر متیقن آن غیب، همان مسئله معاد است که به پیغمبر و اهل‌بیت(علیهم السلام) علمش را عطا کرد!

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود بیان داشتند: خداوند در پاسخ به این سوال که قیامت چه موقع قیام می‌کند؟ فرمود علمش «عند الله» است، از طرفی در سوره مبارکه «جن» این را هم می‌فرماید که ذات أقدس الهی علمش را به انسان عطا می‌کند و آن کسی که «عالم الغیب» است: ﴿فَلاَ یظْهِرُ عَلَی غَیبِهِ أَحَداً ٭ إِلاّ مَنِ ارْتَضَی﴾،[1] که قدر متیقن آن غیب، همان مسئله معاد است که به پیغمبر و اهل‌بیت(علیهم السلام) علمش را عطا کرد!

ایشان ادامه دادند: جریان ظهور حضرت حجت هم همین‌طور است، البته اینکه ائمه(ع)، فقط علایم ظهور را می‌فرمایند، مطلب دیگری است و گرنه خداوند حقیقت ظهور را برای انسان کامل همان‌طوری که حقیقت معاد را تشریح کرد، تشریح کرده است، بنابراین این حصر که تنها خداوند بالذات عالم است، البته درست است و غیر خدا بالذات عالم نیست؛ اما خدا علوم غیبیه را به انبیا و اولیایش می‌دهد، این هم درست است، برای اینکه قرآن صریحاً به انبیا می‌فرماید که همه اخبار غیب را ما به شما گفتیم: ﴿تِلْكَ مِنْ أَنبَاءِ الْغَیبِ نُوحِیها إِلَیك، همچنین می فرماید ﴿إِنَّمَا الْعِلْمُ عِنْدَ اللَّهِ وَ إِنَّما أَنَا نَذیرٌ مُبینٌ﴾.

معظم له خاطرنشان کردند: «مَعین» از القاب رسمی وجود مبارک حضرت حجت است[2] و یکی از القاب تبعی امام که به شاگردان امام و به عالمان دین هم می‌گویند «ماء مَعین» است؛ یعنی این یک جمله خبریه‌ای هست که به داعی انشا القا شده است. یعنی بکوشید که اینچنین باشید. «ماء مَعین» مائی است که «تناله الدلاء و تراه العیون»[3] آب اگر جاری نباشد که «تناله الدلاء و تراه العیون» نیست، آبی که در چاه است، باید شخص سر خود را در چاه خم کند تا آن را ببیند، لذا آب جاری را می‌گویند «ماء مَعین». «ماء معین» بالاصاله حضرت است، کجاست که حضرت نیست؟ کجاست که مشکل مردم را حلّ نمی‌کند؟ این لقب بالاصاله مختصّ وجود مبارک حضرت است اما بالتبع لقب عالمان دین هم هست، لذا عالمان دینی هم باید همین‌طور باشند، به عبارت کلی تر کلّ مردم و همه مؤمنین موظّفند که «ماء معین» باشند، اگر علما به تبع وجود مبارک حضرت بالعرض می‌شوند «ماء مَعین»، شاگردان علما چرا این‌طور نباشند؟! جامعه ما چرا «ماء معین» نباشد؟!  که ـ إن‌شاءالله ـ امیدواریم همگان به این صورت دربیایند!

 

پاورقی:

[1]. سوره جن، آيات26و27.

[2]. الكافي (ط ـ الإسلامية)، ج‌1، ص339 و340.

[3]. جامع البيان فی تفسير القرآن، ج29، ص9.