تیتر اخبار | < بایگانی
در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء:
آئین رونمایی از کتاب «تحریر الاصول» برگزار شد
آیت الله العظمی جوادی آملی در نشست دوره ای اساتید سطوح عالی حوزه:
تبیین نقش مرجعیت و حوزه های علمیه در مسائل سیاسی و اجتماعی
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر:
«قرآن» تمام ادیان آسمانی را در زمین تثبیت کرد
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر بیان داشتند:
اگر جامعه اهل تقوا باشد از هر خطری نجات می‌یابد

دیگر اخبار
روش های تفسیری اهل بیت(ع) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

روش های تفسیری اهل بیت(ع) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

یاد خدا و پناهندگی به او، بهترین راهکار رهایی از دام شیطان است

یاد خدا و پناهندگی به او، بهترین راهکار رهایی از دام شیطان است

دعوت آیت الله العظمی جوادی آملی از مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن

دعوت آیت الله العظمی جوادی آملی از مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن

تاکید بر لزوم خودکفایی در زمینه پزشکی به ویژه دارو

تاکید بر لزوم خودکفایی در زمینه پزشکی به ویژه دارو

خطبه فدکیه از بابرکت‌ترین معارف دینی ماست/ ذکر مصیبت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)

خطبه فدکیه از بابرکت‌ترین معارف دینی ماست/ ذکر مصیبت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)

گزارشی از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

گزارشی از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 10110526
آیت الله العظمی جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق خود اظهار داشتند: اگر چهار نفر در گوشه ای از نظام خلافی کردند، با داشتن اصل نظام، با دین، با قرآن و نهج البلاغه بکوشیم، هم خودمان را اصلاح کنیم، هم با کمک سایر دوستان، آنها را هم سرجایشان بنشانیم.

 

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق خود اظهار داشتند: در نماز در «فاتحة الکتاب» که «لَا صَلَاةَ إِلَّا بِفَاتِحَةِ الْكِتَاب»،[1] چه می‌گوییم؟ می‌گوییم: ﴿إِیاكَ نَعْبُدُ وَ إِیاكَ نَسْتَعِینُ ٭ اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ ٭ صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾[2]؛این یک اصل است که هر روز از ذات اقدس الهی می خواهیم خدایا! راه کسانی که به آنها نعمت دادی و مورد إنعام هستند، آن راه را به ما نیز بده!

ایشان ادامه دادند: خدا به کدام افراد نعمت داد؟ «منعَمُ علیه» را در سوره مبارکه «نساء» مشخص کرد و فرمود: ﴿فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیهِم مِنَ النَّبِیینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِیقاً﴾،[3] یعنی ما در نماز راه انبیای الهی را از خدا می‌خواهیم! یعنی هر روز از خدا می‌خواهیم ﴿صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾ و ﴿أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾ هم ابراهیم و موسی و عیسی است. اما راه اینها چیست؟

معظم له تصریح داشتند: راه انبیای الهی راه «انقلاب» است. ببینید موسای کلیم می‌گوید: ﴿رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَی فَلَنْ أَكُونَ ظَهِیراً لِّلْمُجْرِمِینَ﴾،[4]خدایا! تو به من نعمت دادی، به پاس احترام نعمت تو، من حامی ظالم نباشم، حامی مظلوم باشم! این یعنی انقلاب. این سه طایفه از آیات را که شما بررسی می‌کنید؛ آن وقت در نماز وقتی می‌گویید: ﴿صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾، یک درک خاصی از نماز دارید. متوجه می شوید اصلاً نعمت برای این است که انسان با ظالم مبارزه کند؛ بنابراین نماز ما معنا پیدا می‌کند، انقلاب ما معنا پیدا می‌کند. حالا اگر چهار نفر در گوشه ای از نظام خلافی کردند، با داشتن اصل نظام، با دین، با قرآن و نهج البلاغه بکوشیم، هم خودمان را اصلاح کنیم، هم با کمک سایر دوستان، آنها را هم سرجایشان بنشانیم.

 

[1]. نهج الحق و كشف الصدق، ص424.

[2]. سوره حمد، آیات5 ـ 7.

[3] .سوره نساء، آیه69.

[4] .سوره قصص، آیه17.