تیتر اخبار | < بایگانی
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی‌آملی:
نمایشگاه کتاب می‌تواند ارتباط مولفان را با مخاطبان توسعه بخشد
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی مراسم افتتاحیه کنگره بین...
نظریه عقلانیت وحیانی، سامانه معرفتی برای تولید علوم دینی، حوزوی و دانشگاهی
اثری ارزشمند از آیت الله العظمی جوادی آملی:
کتاب «امامت؛ منشأ حیات خردمندانه بشر» در نمایشگاه کتاب تهران
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست علمی مطرح کرد؛
رابطه جهان بینی الهی با نظریه علم دینی/ نقش علم دینی در تمدن سازی
آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق بیان فرمودند:
ممكن نیست كسی خلاف كند و آبرویش نرود
آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق بیان داشتند:
کلام ائمه(ع) تفسیر آیات قرآن است/ علاقه و محبت مردم به قرآن و عترت سرمایه است

دیگر اخبار
ماه رمضان فرصتی مناسب برای پی بردن به اسرار عالم

ماه رمضان فرصتی مناسب برای پی بردن به اسرار عالم

پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه اول ماه مبارك رمضان است

پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه اول ماه مبارك رمضان است

متن کامل سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در شانزدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم

متن کامل سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در شانزدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم

«تخلف» و «اختلاف» مردم را از دین جدا می کند

«تخلف» و «اختلاف» مردم را از دین جدا می کند

جهان را جز با عقل و عدل نمی شود اداره کرد/ قرآن معلم عقل و عدل است

جهان را جز با عقل و عدل نمی شود اداره کرد/ قرآن معلم عقل و عدل است

تمام تلاش ائمه (ع) این است که از مرحله محب بودن به مرحله محبوب بودن برسیم/ توشه انسان بعد از مرگ چیزی جز تقوا نیست

تمام تلاش ائمه (ع) این است که از مرحله محب بودن به مرحله محبوب بودن برسیم/ توشه انسان بعد از مرگ چیزی جز تقوا نیست

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 10110526
آیت الله العظمی جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق خود اظهار داشتند: اگر چهار نفر در گوشه ای از نظام خلافی کردند، با داشتن اصل نظام، با دین، با قرآن و نهج البلاغه بکوشیم، هم خودمان را اصلاح کنیم، هم با کمک سایر دوستان، آنها را هم سرجایشان بنشانیم.

 

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق خود اظهار داشتند: در نماز در «فاتحة الکتاب» که «لَا صَلَاةَ إِلَّا بِفَاتِحَةِ الْكِتَاب»،[1] چه می‌گوییم؟ می‌گوییم: ﴿إِیاكَ نَعْبُدُ وَ إِیاكَ نَسْتَعِینُ ٭ اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ ٭ صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾[2]؛این یک اصل است که هر روز از ذات اقدس الهی می خواهیم خدایا! راه کسانی که به آنها نعمت دادی و مورد إنعام هستند، آن راه را به ما نیز بده!

ایشان ادامه دادند: خدا به کدام افراد نعمت داد؟ «منعَمُ علیه» را در سوره مبارکه «نساء» مشخص کرد و فرمود: ﴿فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیهِم مِنَ النَّبِیینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِیقاً﴾،[3] یعنی ما در نماز راه انبیای الهی را از خدا می‌خواهیم! یعنی هر روز از خدا می‌خواهیم ﴿صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾ و ﴿أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾ هم ابراهیم و موسی و عیسی است. اما راه اینها چیست؟

معظم له تصریح داشتند: راه انبیای الهی راه «انقلاب» است. ببینید موسای کلیم می‌گوید: ﴿رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَی فَلَنْ أَكُونَ ظَهِیراً لِّلْمُجْرِمِینَ﴾،[4]خدایا! تو به من نعمت دادی، به پاس احترام نعمت تو، من حامی ظالم نباشم، حامی مظلوم باشم! این یعنی انقلاب. این سه طایفه از آیات را که شما بررسی می‌کنید؛ آن وقت در نماز وقتی می‌گویید: ﴿صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾، یک درک خاصی از نماز دارید. متوجه می شوید اصلاً نعمت برای این است که انسان با ظالم مبارزه کند؛ بنابراین نماز ما معنا پیدا می‌کند، انقلاب ما معنا پیدا می‌کند. حالا اگر چهار نفر در گوشه ای از نظام خلافی کردند، با داشتن اصل نظام، با دین، با قرآن و نهج البلاغه بکوشیم، هم خودمان را اصلاح کنیم، هم با کمک سایر دوستان، آنها را هم سرجایشان بنشانیم.

 

[1]. نهج الحق و كشف الصدق، ص424.

[2]. سوره حمد، آیات5 ـ 7.

[3] .سوره نساء، آیه69.

[4] .سوره قصص، آیه17.