تیتر اخبار | < بایگانی
در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء:
آئین رونمایی از کتاب «تحریر الاصول» برگزار شد
آیت الله العظمی جوادی آملی در نشست دوره ای اساتید سطوح عالی حوزه:
تبیین نقش مرجعیت و حوزه های علمیه در مسائل سیاسی و اجتماعی

دیگر اخبار
توصیه های مهم و راهبردی آیت الله العظمی جوادی آملی به قوه قضاییه

توصیه های مهم و راهبردی آیت الله العظمی جوادی آملی به قوه قضاییه

نخبگان در حوزه ها بمانند و به امر تحقیق و تالیف مشغول باشند/ نظام اسلامی، نعمتی الهی است/قدرت علمی و پیشرفت های سپاه و ارتش، آمریکا را عصبانی کرده است

نخبگان در حوزه ها بمانند و به امر تحقیق و تالیف مشغول باشند/ نظام اسلامی، نعمتی الهی است/قدرت علمی و پیشرفت های سپاه و ارتش، آمریکا را عصبانی کرده است

دیدار اعضای شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران با آیت الله العظمی جوادی آملی

دیدار اعضای شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران با آیت الله العظمی جوادی آملی

حضور فعال مرکز بین المللی نشر اسراء در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

حضور فعال مرکز بین المللی نشر اسراء در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

مهدی(عج) آينه مهر الهی/ وظایف شخصی منتظران

مهدی(عج) آينه مهر الهی/ وظایف شخصی منتظران

صبری که انسان برای رضای خدا انجام می دهد، عبادت است

صبری که انسان برای رضای خدا انجام می دهد، عبادت است

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 277569


پایگاه اطلاع رسانی اسراء:امام سجّاد(عليه‌السلام) مي‏ فرمايد: حق خداي بزرگ بر تو آن است كه او را بندگي كرده، چيزي را شريك او قرار ندهي، هرگاه اين حق خداوندي را با اخلاص عمل نمودي، خداي بزرگ بر خود واجب كرده كه امور دنيا و آخرت تو را كفايت كند...

امام علی بن حسین بن علی بن ابیطالب (علیهم السلام) مشهور به سجاد، چهارمین امام شیعیان بنا به قولی مشهور، در پنجم شعبان سال ۳۸ هجری قمری متولد شد و در ۱۲ محرم سال ۹۵ هجری قمری به دست ولید بن عبدالملك به شهادت رسید.

امام سجاد(علیه السلام) در اوضاع ناگوار اجتماعی در پیش رو كه ارزش های دینی دست خوش تغییر و تحریف امویان قرار گرفته بود، مهمترین كار خویش را در زمینه برقراری پیوند مردم با خداو با دعا آغاز كرد.

چنین بود كه مردم تحت تأثیر رو حیات آن حضرت قرار گرفتند و شیفته مرام و روش او شدند و بسیاری از طالبان علم و دانش در مسلك راویان حدیث او در آمدند و از سرچشمه زلال دانش وی كه برخاسته از علوم رسول خدا (ص) و امیرالمؤمنین (ع) بود، بهره ها جستند.

لذا بر آن شدیم تا به بهانه فرخنده ولادت با سعادت آن امام همام از بنان حکیم متأله حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی نسبت به رفتار و کردار سید الساجدین (ع) بهره مند شویم.

امام سجاد(ع) و دستیابی به حكمت عبادات

سخنان امام سجاد (سلام‏ الله‌علیه) كه بر منبر شام ایراد فرمود، نشان می‏ دهد كه حضرات معصومین (علیهم‏السلام) به حكمت عبادات رسیده ‏اند. در بخشهایی از سخنان آن حضرت آمده است: «أنا بن مكّة ومنی، أنا بن زمزم وصفا» من فرزند مكه و منا هستم؛ یعنی آن عبادتی كه باید در مكه و منا انجام بگیرد من به آن رسیده ‏ام و آن عبادت مرا به اینجا رساند، نه اینكه من فرزند سرزمین مكه و منا هستم. آنان كه در منا زندگی می‏ كنند و اهل آن سرزمین ‏اند فرزند منا نیستند؛ آنكه قربانی می‏ دهد تا دین زنده و محفوظ بماند او فرزند مناست. با اینكه در این مسافرت حسین‏ بن علی(سلام ‏الله‌علیه) از مكّه برگشت و دیگر به مشعر و منا و عرفات نرفت و در منی قربانی نكرد، قبل از روز دهم ذی الحجه حضرت از مكّه به طرف كوفه حركت كردند، امام سجاد (علیه ‏السلام) هم به منا نرفت و قربانی نكرد، با این وجود فرمود: من فرزند مكه و منا هستم.

آن كسی كه حاضر است بهترین شهدا را نثار و ایثار كند تا دین خدا محفوظ بماند، او به حقیقتِ قربانی رسیده است؛ او فرزند مناست گرچه منا نرفته باشد.

خداوند كریم در بیان حكمت قربانی، می‏ فرماید: این قربانی كردنْ ظاهری دارد و باطنی. ظاهر قربانی به خدا نمی‏ رسد؛ امّا باطن آن به خدا می‏ رسد. ﴿لن ینال الله لحومها ولا دماؤها ولكن یناله التقوی) یعنی گوشت و خون قربانی به خدا نمی ‏رسد ولی آن تقوایی كه در قربانی و كشتن گوسفند و شتر، كه روح و درون و حكمت این عبادت است، به خدا می ‏رسد.

در جاهلیت وقتی قربانی می‏ كردند، مقداری از گوشت قربانی را به دیوار كعبه می‏ آویختند و مقداری از خون آن را به دیوار می‏ مالیدند تا قبول بشود!

اما اسلام روی این كار خطّ بطلان كشید. پس انسان متّقی كه در حقیقت به باطن عبادت رسیده و می‏ كوشد كه به حكمت نهایی عبادت برسد به خدا می‏رسد.(1)

معظم له در قلمی زیبا به کلام گهربارزینت عبادت کنند گان در رابطه با حقوق قلب و چشم در راستای بینش واقعی حقایق الهی پرداخته و مرقوم داشتند:

پوشاندن چشم از نگاه حرام و نگریستن به آنچه را كه خدا امر فرموده، از حقوق چشم به شمار می ‏آید.چشم را پیامبرِ دلْ نامیدند كه فرمان او می‏ برد و هرگونه نگاه بیجا، ظلم و تعدی در حق اوست و آن را تیر زهرآگین از تیرهای شیطان دانسته ‏اند كه با نگاه حرام، تیرِ آن به جان انسان اصابت می‏ كند.

 خداوند چشم را در انسان قرارداد تا حقایق هستی را مشاهده نموده و به عظمت خالق پی برد؛ نه اینكه هر چه در مقابلش افتاد بنگرد و دل را تحریك كند. بسیاری از اضطراباتِ قلب به واسطه نگاه های آلوده و حرام است. زمانی كه نگاه پاك باشد دل روشن می‏ شود، ولی زمانی كه چشم آلوده به گناه شد، لغزش دل بر صاحبش آشكار می ‏گردد و زمانی كه حق بصر ادا شود، شخص اهل بصیرت می ‏شود و حق آن را امام سجاد(علیهالسلام) در راستای آیه كریمه سوره نور تفسیر می‏فرماید كه :«حق البصرِ اَنْ تغضَّه عما لا یحلُّ لك و تعتبر بالنظر به»؛ حق بینایی آن است كه آن را بپوشانی از آنچه دیدن آن حرام است و با دیده عبرت‏ انگیز به حوادث بنگری.(2)

ایشان با استناد به فرمایشات آن حضرت حق خدای بزرگ بر انسان را بندگی مخلصانه یک بنده مطرح کرده و آورده اند:

امام سجّاد(علیهالسلام) می‏ فرماید: حق خدای بزرگ بر تو آن است كه او را بندگی كرده، چیزی را شریك او قرار ندهی، هرگاه این حق خداوندی را با اخلاص عمل نمودی، خدای بزرگ بر خود واجب كرده كه امور دنیا و آخرت تو را كفایت كند.

این استاد برجستۀ حوزه علمیه در قلمی دیگر به گوشه ای از دیگر حالات معنوی و رفتاری آن حضرت پرداخته و مرقوم داشتند:

وقتی انسان دست به دعا برداشت، طبق روایات و سنت معصومین (علیهم ‏السلام) مستحب است آن را بر سر و صورت خود بكشد؛ برای اینكه لطف خدا به این دست پاسخ داده است. دستی كه به سوی خدا دراز شود، یقیناً خالی بر نمی‏ گردد و دستی كه عطای الهی را دریافت كرد، گرامی است، لذا خوب است آن را به صورت یا به سر بكشد.گاهی امام سجاد (سلام ‏اللهعلیه) چیزی كه به سائل مرحمت می‏ فرمودند، دست مبارك را می‏ بویید و می‏ گفت: این دست به دست الهی رسیده؛ چون خدا فرمود: ﴿هو یقبل التوبة عن عباده ویأخذ الصدقات﴾ (3)

حضرت امام سجاد (علیهالسلام) اگر كلوخی را در معبر می‏دیدند از مركب پیاده می‏ شدند و آن را از راه، دور می‏ كردند كه مزاحم رهگذر نشود.

حضرت مسیح(علیهالسلام) از كنار گوری می‏گذشت كه صاحب آن قبر را معذّب دید. سال بعد، هنگام عبور از كنار آن گور، صاحب آن را در عذاب ندید. پرسید: خدایا! عامل رفع عذاب او چه بود؟ فرمود: فرزند او بزرگ شد و راهی را اصلاح كرد و یتیمی را مكان داد. از این‏ رو، از گناه او صرف نظر شد. (4)

------------------------------------------------------------------------

(1)حكمت عبادات ، ص 35

(2)حق وتكلیف دراسلام ص304

(3)حكمت عبادات ص215

(4)انتظاربشرازدین ص209