تیتر اخبار | < بایگانی
به مناسبت فرارسیدن اعیاد شعبانیه:
تخفیف ویژه آثار مرکز بین المللی نشر اسراء

دیگر اخبار
هدف دین رهایی جامعه از جهل است / فرهنگ تقریب نیاز دارد به اینکه یک اندیشه‌ی متعالی در صحنه باشد

هدف دین رهایی جامعه از جهل است / فرهنگ تقریب نیاز دارد به اینکه یک اندیشه‌ی متعالی در صحنه باشد

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به کنگره مسلمانان آمریکا

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به کنگره مسلمانان آمریکا

علم بدون هستی شناسی فاقد کارایی است/ تحول علوم انسانی سیاسی نیست

علم بدون هستی شناسی فاقد کارایی است/ تحول علوم انسانی سیاسی نیست

ویژگی های معنوی و علمی امام رضا(ع) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

ویژگی های معنوی و علمی امام رضا(ع) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

دین هرگز از مسئله معیشت و معاش جامعه غافل نبوده است/ فقر و اختلاس نتیجه انحراف از دین و انقلاب است

دین هرگز از مسئله معیشت و معاش جامعه غافل نبوده است/ فقر و اختلاس نتیجه انحراف از دین و انقلاب است

جلد 54 «تفسیر تسنیم» آماده منتشر شد

جلد 54 «تفسیر تسنیم» آماده منتشر شد

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 23670519
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق بیان داشتند:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به روال هر پنجشنبه در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به روال هر پنجشنبه در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در قم برگزار شد.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه در ادامه سلسله مباحث شرح نهج البلاغه حضرت امیرعلیه السلام به شرح هشتاد و یکمین کلمه از مجموعه کلمات قصار نهج البلاغه پرداختند و بیان داشتند: کلمه هشتاد و یکم نهج البلاغه سید رضی این است «قِیمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا یحْسِنُهُ»؛ ارزش هر کسی به چیزی است که بلد است، هنری است که دارد، کار خیری است که انجام می‌دهد و خیری است که به جامعه می‌رساند.

ایشان ادامه دادند: مرحوم سید رضی که کمتر سخن می‌گوید درباره این جمله نورانی حضرت می‌فرماید این کلمه معادل ندارد! نه کسی به این اندازه و عظمت این کلمه سخن گفت و نه می‌شود به عظمت این کلمه سخن گفت و نه کلمه‌ای معادل او هست که هر کسی به اندازه ای که به خودش، جامعه و امت اسلامی نفع می‌رساند ارزش دارد. نه تنها سید رضی که از علمای شیعه است بلکه جاحض که از علمای اهل سنت است نیز در البیان و التبیین معادل این تعبیر را دارد که این کلام علی بن ابیطالب معادل ندارد.

معظم له خاطرنشان کردند: ثمن با قیمت فرق دارد؛ در اسلام برای جان و بدن هر کسی یک ثمنی قائل شدند، نه قیمت! در بیانات نورانی حضرت امیر است که ثمن بدن شما بهشت جسمانی است، ثمن روح شما بهشت روحانی است «أَلَا ... فَلَا تَبِیعُوهَا إِلَّا بِهَا» جانتان را با کمتر از بهشت معامله نکنید

آیت الله العظمی جوادی آملی در شرح کلمه هشتاد و دوم از کلمات قصار نهج البلاغه بیان داشتند: کلمه هشتاد و دوم این است که حضرت فرمود من شما را به پنج اصل وصیت می‌کنم «وَ قَالَ ع أُوصِیكُمْ بِخَمْسٍ» که «لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَیهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلًا» فرمود به اینکه این پنج کلمه آن قدر مهم و ارزشمند است که اگر شما سوار مرکَب بشوید و بخواهید به سرعت مرکَب را برانید تا به مقصد برسید و اینها را یاد بگیرید جا دارد.

ایشان ادامه دادند: این کلمات پنج‌گانه محورش توحید است؛ فرمود اول «لَا یرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ»؛ هیچ کس به چیزی امیدوار نباشد مگر به خدا، چون اولا او عهده‌دار تأمین ماست، ثانیا او عهده‌دار وفای به عهد است و ثالثا او نه تنها عهده‌دار ماست بلکه عهده‌دار نظام هستی هم هست.

معظم له تصریح داشتند: ما یک «آرزو» داریم که چیز بسیار بدی است و یک «امید» داریم که چیز بسیار خوبی است، امید این است که انسان مقدمات را فراهم بکند، در کاری که از دست او برمی‌آید کوتاهی نکند آنگاه منتظر نتیجه باشد اما آرزو آن است که بدون انجام مقدمات، منتظر نتیجه باشد که فرمود: ﴿لَیسَ بِأَمانِیكُمْ وَ لا أَمانِی أَهْلِ الْكِتابِ مَنْ یعْمَلْ﴾ امید چیز خوبی است اما شما باید بدانید به کجا امیدوار باشید؟ به چه چیزی امیدوار باشید؟ «لَا یرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ»، چون تمام کارها به دست اوست، اصل دومی که حضرت بیان می کنند این است که هراس هم همین طور است «وَ لَا یخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ».

ایشان ابراز داشتند: وجود مبارک حضرت این دو اصل را در کنار سه اصل دیگر ذکر کرد؛ «وَ لَا یسْتَحِینَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا یعْلَمُ أَنْ یقُولَ لَا أَعْلَمُ» فرمود یک چیزی را که نمی‌دانید بگویید نمی‌دانم و خجالت نکشید «وَ لَا یسْتَحِینَّ» حیا نکنید و مدام با توجیه بخواهید خود را به زحمت بیندازید؛ «أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا یعْلَمُ أَنْ» . اصل پنجم اینکه «وَ عَلَیكُمْ بِالصَّبْرِ» صبر را از دست ندهید.

ایشان تاکید داشتند:  صبر از بهترین فضایل تشکیل خانواده است، صبر و بردباری انسان به اینکه مواظب چشمش باشد، مواظب زبانش باشد که هر حرفی را نزند، هر توقعی را نداشته باشد، این فضیلتی است که می‌تواند زندگی را به خوبی سامان ببخشد «وَ عَلَیكُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِیمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ» اگر کسی بگوید من مسلمان و مؤمن هستم اما صبر نداشته باشد مثل یک جسد بی‌سر است، «وَ لَا خَیرَ فِی جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ وَ لَا [خَیرَ] فِی إِیمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَهُ‏»، ایمان بدون صبر مثل جسد بی‌سر و بی‌اثر است.